GERBER TRANS

GYIK

Nyitólap » GYIK

Mi az ideális testsúlyom?

Az egyik leggyakoribb kérdés, amivel találkozunk a fogyni vágyók körében az, hogy ˝Honnan tudhatom, hogy mennyi az ideális testsúlyom?˝ Most ennek a kérdésnek a megválaszolását kíséreljük meg felvázolva a leggyakoribb módszereket előnyeikkel és hátrányaikkal együtt.

Az ideális testsúly megállapításához olyan tényezőket kell figyelembe vennünk, mint a kor, az izom-zsír arány, a magasság, a nem és a csontsűrűség.

Egyesek szerint a testtömeg-index kiszámolása a legjobb módja annak, hogy eldöntsük, mennyi az ideális testsúly. Ugyanakkor, mások szerint a TTI nem a legjobb, mivel nem számítja az izomtömeget, ezért a derék-csípő arány alapján történő számítás jobb.

Az ideális testsúly egyénenként is változó. Ha a családtagjainkhoz vagy barátainkhoz hasonlítjuk magunkat, vigyázzunk, hogy ne törjünk túl magasra, ha a többiek túlsúlyosak, vagy túl alacsonyra, ha körülöttünk mindenki modell-alkatú.

A testtömeg-index (TTI/BMI) jó mérték?

A TTI a magasságunkkal arányos testsúlyt mutatja.

A TTI metrikus egységei. A súly (kilogramm) elosztva a magasság (méter) négyzetével.

Pl. súly 80 kg, magasság 1.8 m

  • 1.82 m = 3.24
  • 80 : 3.24 = TTI 24.69.

Az egészségügyi hatóságok világszerte egyetértenek abban, hogy:

  • 20 alatti: sovány (18,5 alatti érték esetén alultápláltság)
  • 20-25 között: NORMÁL tartomány
  • 25-30: túlsúly
  • 30-35: mérsékelten elhízott
  • 35-40: súlyosan elhízott
  • 40 felett: nagyon súlyosan elhízott

Mi a gond a TTI-vel?

A TTI egy nagyon egyszerű mérés, ami nem veszi figyelembe a csípő-, a mell- vagy a derékbőséget. Egy sprinternek lehet, hogy nagyobb lesz a TTI-je mint egy vele egymagasságú lusta nassolónak. A lustának lehet, hogy nagy a hasa, nem izmos és nagyon hájas a csípője, a combja vagy más testrésze. Miközben az atlétának kisebb a dereka, kevesebb a testén a háj és valószínűleg jobb egészségnek örvend. Egy egyszerű TTI számítás szerint a lusta nassoló egészségesebb.

A TTI nem veszi számításba a csontsűrűséget. Egy személynek, akinek súlyos csontritkulása van (nagyon alacsony csontsűrűség) lehet, hogy kisebb lesz a TTI-je, mint annak, aki ugyanolyan magas és egészséges, de a csontritkulásos személynek szélesebb a dereka, több rajta a testzsír és gyengébbek a csontjai.

Sok szakértő kritizálja a TTI-t, mivel nem segít az egészség felmérésében. Megfelel egy felületes alapszabványnak, ami a népesség egyes rétegeit osztályozza, de nem használható az egyéni egészségi állapot, vagy az ideális testsúly meghatározásában.